tiistai 7. toukokuuta 2013

Hieman tarkennusta edelliseen postaukseen

Olen ilmeisesti ollut kirjoituksessani epäselvä ainakin joidenkin mielestä, joten tehdään nyt pari asiaa selväksi niin ei tarvitse kenenkään vaivata päätään asiaa pohtimalla.

Kirjoitus on minun henkilökohtainen mielipiteeni joka perustuu omiin kokemuksiini. Minulla tulee jatkossa olemaan kolme kaljua pulia ja veteraanit lyhennetyssä karvassa ja lyhennetyllä en tarkoita kaljua, kun tämä on ilmeisesti ollut se epäselvä kohta. Olen pulin karvaa ja sen pituutta miettinyt jo vuosia, mutta nyt kun jouduin ajamaan osan kaljuksi kirposi siitä ajatuksia niin paljon, että laitoin ne luettavaan muotoon.

Olen sitä mieltä, että pulien kohdalla voitaisiin ottaa käyttöön perrojen tapa jossa karvanlaadun pystyy arvostelemaan, mutta enimmäispituus on määritelty. Pätkä perrojen rotumääritelmästä: Leikkaaminen hyväksytään ja sen tulee aina olla kauttaaltaan tasaista; se ei koskaan saa olla "esteettistä" muotoilua. Näyttelyitä varten karvan pituudeksi suositellaan korkeintaan 12 cm (15 cm, jos kihara suoristetaan) ja vähintään 3 cm, jotta kiharan laatu voidaan arvioida. Pennut syntyvät aina kiharakarvaisina.

Olen edelleen sitä mieltä, että pulin suuri maata viistävä tukka on aivan turha ihmisen turhamaisuudesta syntynyt rasite koiralle. Youtube on täynnä videoita puleista täydessä karvassa josta jokainen voi katsoa miten hyvin nuo koirat liikkuvat. Joo kyllähän ne juoksevat ja jopa hyppäävät eivätkä näytä erityisen kärsiviltä, mutta oma henkilökohtainen mielipiteeni on se, että aika puusilmä saa olla jos ei näe ettei se koira vaivattomasti liiku. Ja mitä tulee siihen säänkestävyyten niin ei sellainen näyttelytukka nyt ihan kaikkein toimivin ole syyssäillä, kun helmat on märät ja muukaan karva ei kuivu moneen päivään jos kovin sateinen syksy paimenkoiralle osuu.

Olen iloinen, että aihe on herättänyt paljon keskustelua ja olen iloinen positiivisesta palautteesta jota olen saanut paljon, kiitos siitä.

Liitän alle vielä vanhat kuvat veteraaneista lyhennetyssä karvassa, mitäpä mietitte häviääkö pulin rodunomaisuus?

Popsu - ko. päivänä 2012 Tervakosken näyttelyssä ROP-VET

Kia vuoden 2011 kesätukassa

Ei kommentteja: